POLSKI ENGLISH DEUTSCH FRANÇAIS ESPAÑOL ITALIANO Dzisiaj jest wtorek, 16 kwietnia 2024 r. 

 














 

 


Czyściec na podstawie Boskiej Komedii Dantego Alighieri w przekładzie Edwarda Porębowicza

premiera: 1 września 2019 r.
reżyseria: Ewa Wycichowska
scenariusz: Jagoda Ignaczak (wybór tekstów)
scenografia: Ryszard Warcholiński
muzyka: Jacek Wierzchowski
ruch sceniczny: Ewa Wycichowska
kostiumy: Małgorzata Górna-Saniternik
przedstawienie wystawiono 25 razy

Wykonawcy:
Wergili – Mariusz Saniternik
Dante – Marek Kasprzyk
Stacjusz – Dymitr Hołówko
Beatrycze: Karolina Łukaszewicz / Sandra Stencel / Ewa Stefańska-Nowak
Dusze – Jolanta Kowalska, Martyna Rzeźnik, Piotr Nowak
Katon – Marek Targowski
Przewodnicy – Tomasz Fiołek, Paweł Pilarczyk

Wykonanie masek: Mateusz Śliwiński

„Komedia” Dantego Alighieri, nazwana „Boską” , jak chce przekaz, przez Giovanniego Boccaccio, z perspektywy dzisiejszego odbiorcy nie jest dziełem, które przyswaja się w sposób swobodny i pozbawiony dystansu. Obrazy malowane przez Dantego są w większej mierze obiektami w muzeum literatury niż wezwaniem do opamiętania, ostrzeżeniem przed wiecznym potępieniem czy formą ekspiacyjną prowadzącą do zbawienia. Przyglądamy się wędrówce Dantego z ciekawością lub podziwem dla literackiego kunsztu, z coraz większym trudem wstępując na ścieżkę identyfikacji. Zanurzeni w pośpiesznej codzienności nie poświęcimy, jak mówił T.S. Eliot, całego życia by zrozumieć „Boską Komedię”. Towarzysząca kolejnym wydaniom mnogość przypisów oddala nas raczej od istoty rzeczy, niż ją rozświetla. Dlaczego więc spotykamy się na spektaklu Teatru Logos w wykreowanej przez Dantego przestrzeni Czyśćca – Purgatorio? Teatr musi mieć odwagę opowiadać o człowieku, który chodzi po antypodach dobra i zła, a nawet zstępuje do otchłani człowieczeństwa bo droga do sacrum nierzadko wiedzie przez profanum. Decydując się na współczesną formę realizacyjną, twórcy i wykonawcy spektaklu, czerpią pełnymi garściami z przenikliwości i doskonałości dzieła Dantego. Odnajdują w nim jednak przede wszystkim podstawę do dialogu z widzem, który iluzji teatru nie zechce zastępować iluzją życia.

Przeczytaj recenzję!

 
Design and hosting by Imaginarium